Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Lekkerkerk
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

OBS DE VLIEGER

Voltastraat 2
2871 ZN, SCHOONHOVEN
Telefoon: 0182-380978
meer info >>
2.6Km

OBS KORTLAND LOCATIE LANSINGH-ZUID

Ouverturelaan 105
2926 PT, KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 0180-512916
meer info >>
14.6Km

PCB SJALOMSCHOOL

Hermitage 46-48
2907 NB, CAPELLE AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 010-4581250
meer info >>
15.5Km

SPECTRUM-SPCO

Leeuwenhoekweg 18A
2661CZ, BERGSCHENHOEK
Telefoon: 010-5221657
meer info >>
22.0Km

BASISSCHOOL MULLERPIER

Sint-Jobskade 14-16
3024 EN, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4255385
meer info >>
24.4Km

CBS DE REGENBOOG

Delftweg 46
3043 CH, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4371016
meer info >>
27.1Km

MGR. BEKKERSSCHOOL

Frederik van Eedenlaan 12
2624 VH, DELFT
Telefoon: 015-2561318
meer info >>
31.9Km

CBS DE ARK

Sint Maartensregtplein 15
2636 GC, SCHIPLUIDEN
Telefoon: 015-3808696
meer info >>
34.5Km

KARDINAAL ALFRINKSCHOOL

Dr. Jan Schoutenlaan 3
3145 SX, MAASSLUIS
Telefoon: 010-5914637
meer info >>
40.2Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.